Sidor

tisdag 22 september 2009

Att se och lyssna på sig själv och andra

Hej! Den förra veckan nämnde några vänner vid skilda tillfällen att jag såg trött ut. Jag tackade för deras uppmärksamhet trots att jag inte upplevde någon trötthet, snarare var det att tiden inte räckte till vad jag ville göra. Men samtidigt fick det mig att fundera om vad vännerna förmedlade, och de hade nog rätt i att jag var trött. Så det blev mycket vila under helgen och att ta tag i en del av det som låg på hög utan att påbörja något nytt. För att njuta gäller det kanske att växla ner och bromsa hårt ibland för att lyssna på signaler som andra ger, att göra färdigt det ofärdiga för att det inte ska finnas mer innan något annat som lockar påbörjas. Att bestämma över tiden är omöjligt, det vi kan göra är att välja vad vi använder den till.

Ett led i att ge mig själv njutning var att använda några av söndagens timmar till en frukost och fika utomhus vid ett av mina favoritställen vid Drevviken. Äldste sonen var i Göteborg för att hälsa på sin mamma och den yngste hade en lååång sovmorgon. Istället för att sitta ensam i den slitna soffan i vardagsrummet med min müsli, vaniljyoghurt, honung, kaffe, tidningen och några av gårdagens hembakta chokladbollar kunde jag lika gärna sitta i en bekväm fällstol och ta del av vår underbara allemansrätt. Och det kändes inte fel att äta frukost och fika ute. Kanske kan man se sig själv som en bil som ska färdas långt som måste underhållas och stå still ibland för att klara besiktningen utan att få anmärkningar eller körförbud. Olja måste fyllas på och bytas ut. När bensinen börjar sina är det dags att tanka så att inte varningslampan tänds.


Vilka varningslampor lyser på din instrumentpanel? Har du släckt några varningslampor och hur gjorde du? Ser du dem eller behöver du hjälp av någon annan att se dem? Behöver du uppmärksamma någon i din omgivning på något? Någon som kanske riskerar en kort- eller långvarig soppatorsk? Till dem jag känner brukar jag förmedla vad jag ser om dem, men det är inte alltid det går fram. Och det kan vara av den enkla anledningen en feltolkning av mig eller att den man bryr sig om inte kan ta emot i just det tillfället.

Hur underhåller du dig själv? Vad tänker du på när du ser fotografierna från i söndags? Har du en favoritvy som startar en turbo inom dig? För mig är det inte en chokladkaka trots att många av mina vänner tror det :). Din knopp och kropp måste hålla i många mil. Underhåll dig själv och njut, det är du värd! Eller som en reklamslogan för dyra skönhetsprodukter uttrycker det: ”You are worth it!”.

5 kommentarer:

  1. En tänkvärd text skriven den 22 september, detta års höstjämningsdag! Dagen och natten lika långa och i balans i var sin vågskål i Vågens tecken. Naturen visar vägen: arbete och vila i lika proportioner för jämvikt och harmoni.

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen sköna foton du tagit från Drevviken. Verkligen vilsamt att se på dem. Önskar att de var förstorade på väggen framför min säng just i dessa lysande färger, så att jag kunde somna till dem och vågornas kluckande ljud. Ja, det vore härligt!

    SvaraRadera
  3. "Har du en favoritvy som startar en turbo inom dig?"
    Vad jag förstår är en turbo en motor som gör att bilen kommer upp i rasande fart. Efterlyser du en vy som ger stress eller högt blodtryck eller ...?

    Här är en förresten en rolig video med en turbobil som slirar:
    http://www.youtube.com/watch?v=DbjFaUhIg08&hl=sv

    SvaraRadera
  4. Hej Kurt! Tack för att du nämner din tolkning, det kan ge nya reflektioner!
    Det gäller att vara försiktigt så att varvtalet inte är för högt under lång tid, turbon måste svalna ibland för att inte förlora den kraft som kan väckas då den behövs. Gasa och bromsa men stanna ibland för att underhålla kroppen så att den klarar många korta och långa resor.
    Går det att färdas långt genom att vara stilla?

    SvaraRadera
  5. Vem styr bilen?
    Vem styr kroppen?

    SvaraRadera

Tack för att du vill bidra till bloggen med en kommentar!
Dialoghälsningar
Fredrik
www.feelrichtoday.se