Sidor

torsdag 15 oktober 2009

Spela in via en eller två linser

Hej! För några dagar sedan var jag på långpromenad längs Drevviken med vännerna Jonas och Elisabeth. Det blev en del stopp för att fika i Orhem och att fotografera.

En teknisk pryl som en kamera kan skildra något men vad tolkar var och en? Hur bra kamera man än har så kan den aldrig ersätta de ögon vi har med oss sedan födseln. Stanna upp, fokusera, zooma genom att gå närmare eller längre bort. Vad har spelats in i ditt och mitt sinne? Hur och när startar uppspelningen? Strunt i tevetablån med sin struktur som någon annan skapat! Ta fram några stillbilder, en såpa, komedi, thriller eller något kul eller trist där du själv kan ha en huvud eller biroll alternativt som åskådare. Prova och se, tänk djupt och länge. Funkar det? Någon gång i framtiden går det kanske att koppla sin skalle till en skrivare, teve eller projektor för att skriva ut bilder eller för att projicera filmer på en skärm eller vägg?

Jag fotograferade fotografen Jonas som ser något annat via sin kameralins och ögon än vad jag gör. Något om vad han sett vid sitt fotograferande kan du upptäcka på hans hemsida: portabelstudio.se.

Nä nu ska jag och sätta mig i soffan med en kopp te och en skål popcorn för att se ett par filmer. Och det blir kanske både en premiär och en repris.
Varma blogghälsningar
Fredrik

2 kommentarer:

  1. Har bruksplåtat en del i mina dar. Ett tag hade jag ambitioner. Kanske återkommer de nu när jag skaffat en duktig Canon på nytt.
    /CA

    SvaraRadera
  2. Snygga bilder och smarta perspektiv, Jonas! Vore kul att få se några av dina vackra naturfoton också!
    Jag har själv gått på fotokurs en gång i tiden, en mycket trevlig sommarsäsong på Hemse folkhögskola på Gotland (rekommenderas!). Det fascinerade mig att se hur olika de skilda deltagarna fokuserade. En del var mycket skickliga i att genast se smarta vinklar och detaljer, medan andra bara knäppte av rakt upp och ned. Jag tror det är en begåvning och att man också efter långvarig övning kan träna sig att iaktta på det där speciella sättet som gör en till en mästerfotograf. Jag tror att man måste kunna stilla ned sig, koncentrera sig och öppna sig för motivet och verkligen se på ett nytt sätt. De skickligaste kan också fånga ögonblicket i nuet, liksom Jonas fångade de fladdrande tidningssidor i blåsten. Det blir till ögats poesi!

    Nu ska jag slå mig ned med morgonkaffet och den gratisDN som jag vann genom Fredrik för ett par veckor sedan. Go´morgon på er alla läsare av denna blogg!

    SvaraRadera

Tack för att du vill bidra till bloggen med en kommentar!
Dialoghälsningar
Fredrik
www.feelrichtoday.se