Sidor

måndag 5 april 2010

Bort med disk in med mjuk pepparkaka

Hej! Tidigare idag skrev jag om att omsätta tankar till handling. Efter att jag tagit hand om mitt berg av disk ökade lusten till att göra något oplanerat. Och det blev något som var njutningsfullt att göra och som dessutom doftade och smakade gott: Fyra stycken mjuka pepparkakor enligt ett gammalt recept. Några av ingredienserna var vaniljyoghurt (det skulle varit filmjölk men jag hade ingen hemma), lingon, ingefära, kanel och kryddnejlikor. Om ett par minuter ska jag sätta mig ner i soffan med några skivor kaka och en stor kopp Roiboste med apelsin. Och i morgon när jag ska leda tre studiecirklar inom data och media blir det kaka för dem som vill smaka.

Att ta hand om en disk kan vara enkelt i jämförelse med mycket annat som kanske måste delas upp för att vara hanterbart. Men vilka måsten, ska och vill blir inte gjorda och vad blir priset om de stannar kvar i tanke och inte övergår till handling så att de kan försvinna? Vad händer med lust och kreativitet när det finns ett större utrymme för tankar och tid? Vad ska väck, vad ska finnas kvar och vad ska tillkomma?

Och den länk som "Anonym" skickade in som kommentar till det förra inlägget kan visa hur roligt det kan vara att diska:

Vad är tråkigt och varför?
Kan det tråkiga bli roligt med ett annat perspektiv?

5 kommentarer:

  1. Det är ju lättare att uppskatta sådant man inte MÅSTE göra varje dag. Erland var ju inte tvungen att diska. Och han gör det inte varje dag. Och han kunde sluta när han kände för det i trygg förvissning om att det blev gjort ändå. Alldeles rent blev det nog inte heller. Men som sagt, kul hade han!
    Hälsningar från Erlands mamma

    SvaraRadera
  2. Hej Caroline! Roligt att du kommenterade! Måsten är inte alltid roliga men det kan kännas befriande när de är avklarade. Och glada barn är njutningsfullt att se, höra och bli påverkad av. Barn tror jag är de verkliga experterna när det gäller att njuta i nuet. Här kan du se och höra några riktigt små:
    www.feelrichtoday.blogspot.com/2009/09/tavlor-i-det-digitala-rummet.html

    SvaraRadera
  3. Hej Fredrik!

    Kan du inte lämna receptet till den där goda kakan? Jag tror det var den du hade med dig vid ett adventsfika för några år sedan. Den var mycket populär.
    Hälsningar!

    SvaraRadera
  4. Hej Kersti! Visst var det en sådan kaka med nedanstående recept. Detta räcker till fyra stycken pepparkakor i raka formar som rymmer ungefär en liter av den smaskiga smeten. Om det istället gräddas två stycken i formar som rymmer två liter behöver de gräddas i ungefär 10 minuter till.

    Ingredienser
    300 gram margarin eller smör
    6 stora ägg
    6 deciliter socker
    2 teskedar malda kryddnejlikor
    2 teskedar bikarbonat
    2 matskedar malen kanel
    2 matskedar malen ingefära
    3 deciliter filmjölk (eller vaniljyoghurt om man som jag inte har lust att gå till affären för att handla filmjölk)
    3 deciliter lingonsylt
    9 deciliter vetemjöl
    1-2 deciliter skorpmjöl till formarna,

    Smörj och bröa formarna.
    Smält matfettet och låt det svalna lite grann.
    Vispa äggen och sockret poröst. Blanda sedan försiktigt i återstående ingredienser så att inte luften som kommit till ägg och socker försvinner. Något som är bra är att blanda ihop alla torra ingredienser innan de blandas med övriga ingredienser så att kryddorna och bikarbonat fördelas jämt i smeten.
    Häll smeten i formarna.
    Grädda på galler i nedre delen av ugnen i 175 grader i ungefär 45 minuter. Prova att sticka en gaffel eller provsticka i en av kakorna, följer det inte smet med är kakan färdig.

    Låt kakan stå några minuter innan den vänds upp och ner på galler. Skär gärna en rejäl skiva och njut av den varma kakan! Låt kakorna kallna under bakduk innan de förvaras i skafferi eller frys.

    Nä nu ska jag äta pepparkaka! Jag blev så sugen av att skriva detta recept och som tur var har jag en kaka i frysen! Men snart är den borta...
    Pepparkakshälsningar
    Fredrik

    SvaraRadera
  5. Jag har provat ditt recept till ett födelsedagsbarn. Mums och tack!

    SvaraRadera

Tack för att du vill bidra till bloggen med en kommentar!
Dialoghälsningar
Fredrik
www.feelrichtoday.se