Sidor

fredag 28 maj 2010

Ta tag i livet och lev det

Hej! Veckan har varit väldigt intensiv med mycket arbete men idag har jag en nödvändig morgonrocksdag trots att den även kan innebära att gå ut med kläder på om en stund. Förra inlägget handlade om möjligheten att kunna ta del av musik via nätet och mina tankar just nu handlar om Sveriges bidrag till Eurovisionsfestivalen genom Anna Bergendahl och låten "This is my life" som inte gick vidare i tävlingen vilket bland annat nämns i Sydsvenskan. Men vinna kan man göra på fler sätt än att bli bedömd av andra och även om jag endast hört några bidrag så vinner hon både på vad jag tolkar utstrålas när hon sjunger och vad sångtexten förmedlar. Ett par meningar ur sången är: "Cause this is my life, my friend, and this is my time to stand. Cause this is my life, my friend, and I can´t be no one else."

Förr funderade jag inte så mycket på vad sångtexter förmedlar men nu när jag tar del av dem desto större blir min upplevelse av musiken och orden som cirkulerar runt och som kan nå mitt inre ibland. Något som kan vara meningsfullt är att lyssna flera gånger för att kunna urskilja orden och meningarna för att komma fram till sin egen tolkning av innebörden. Och det tycker jag är en form av sinnesnärvaro (mindfulness) genom att stanna upp och lyssna och lyssna igen och igen. Budskapen från "This is my life" tolkar jag som att ta tag i sitt eget liv och leva det. Och hur, det är något som är väldigt viktigt att komma fram till eller det som nämns i sången: "I´m done, tipping on my toes.".
Vad säger du om detta inlägg? Vad upplever du när du ser filmen med Anna? Hur tolkar du orden?
Ha en skön fredag!
P.S. En av mina reflektioner är att detta inlägg har en koppling till ett inlägg jag skrev i september som fick många kommentarer: http://feelrichtoday.blogspot.com/2009/09/tavlor-i-det-digitala-rummet.html

2 kommentarer:

  1. Nej, jag har inte sett melodifestivalen, men Anna sjunger ju fint. Brukar lyssna mer på klassisk musik.

    Jag har en mindfulnessbok i bokhyllan och kan varmt rekommendera den: "Sluta grubbla - börja leva" av Steven c. Hayes. Den tar upp ACT-metoden, som lär en upptäcka och acceptera negativa tankar och undvika att fastna i dem och istället leva ett liv som fungerar. Där finns även många goda övningar i medveten närvaro (mindfulness), t ex övningen " Lyssna på klassisk musik" (s 150). Där får man lära sig hur man kan fokusera uppmärksamheten på vissa bestämda aspekter av en komplicerad helhet eller koncentrera sig på flera saker samtidigt, eller bara låta hela sin person uppslukas av en framvällande melodi.

    SvaraRadera
  2. Hej Nicklas! Tack för tipset! Att den klassiska musiken finns kvar säger mycket, den har varit så bra att den inte glömts bort. Jag ska prova att försöka urskilja instrument i musiken. Har du någon länk till YouTube om klassisk musik som du gillar?

    SvaraRadera

Tack för att du vill bidra till bloggen med en kommentar!
Dialoghälsningar
Fredrik
www.feelrichtoday.se