Sidor

måndag 19 juli 2010

I musiken kommer mer

Hej! För några dagar sedan var jag och en vän på Cirkus Cirkörs föreställning "Wear it like a crown" på Ulriksdals slottsteater. För mig var det första gången jag såg vad som betecknas som nycirkus enligt Wikipedia. Mycket hände under föreställningen, bland annat med akrobatik, motorsågar, glas och knivar. Jag gillade tempoväxlingarna och det som jag tolkar som en kombination av buskis, teater, akrobatik, cirkus och dans.
På denna länkadress finns information om vad som spelades: http://cirkor.wordpress.com/wear-it-like-a-crown.  Jag kommer att gå på fler föreställningar av Cirkus Cirkör, det är jag säker på! Jag har fortfarande många tankar om "Wear it like a crown", om vad jag tolkade då och vad jag tolkar nu.
Och musiken av Rebekka Karijord, den passade verkligen som handen i handsken! Och det jag funderar på sedan jag även hört den efter föreställningen via ovanstående film är de personliga associationer musiken kan resultera i. När den hörs kopplar jag den till vad som hände då och den kvällen. Och det leder till nästa fundering om hur betydelsefull musik är. Det som jag upplevt då den spelats eller i anslutning till väcks till liv då den hörs igen, musiken får en betydelse större än enbart musiken. Och musik i alla dess former, det kan verkligen vara en rikedom och bärare av många upplevelser som skett. När den spelas öppnar sinnet dörren till bäraren med associationer.
Vad säger du om mitt inlägg? Vilken musik gillar du på grund av de associationer som väcks till liv då den hörs?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du vill bidra till bloggen med en kommentar!
Dialoghälsningar
Fredrik
www.feelrichtoday.se