Sidor

lördag 24 juli 2010

Odla processer i spel

Hej! För en stund sedan spelade jag FarmVille på Facebook som handlar om att odla och bygga sin egen gård via datorn. Det jag gillar med spelet är att spelandet inte sker ensamt, det handlar bland annat att hjälpa sina grannar och att få hjälp av dem till att hitta delar som fattas till gården, hämta ägg från hönshus och gödsla odlingsmark. Och det går faktiskt också att klappa djur med datorns mus även om det inte kan mäta sig med hur det känns utanför den digitala världen! Att spela ser jag som ett lärande, att se och uppleva hur tekniken används till något som kan vara lustfyllt.
Min gård i FarmVille 2010-07-24
I höst ska jag leda ett femtontal studiecirklar och ett par av dem ska handla om Facebook och sociala medier. Och FarmVille som jag tror lockar fler än de som vanligtvis använder spel kommer jag nämna och visa exempel på. Vad är det i spelet som kan locka ungefär hundra miljoner personer att spela? Något jag inte gillar är att det går att betala för att komma framåt i spelet, en snabb genväg för cash. Men jag har inte bråttom och det verkar de flesta inte ha och då är det gratis att spela. Zynga, de som utvecklat spelet har så klart ett vinstintresse men även något mer genom Zynga.org och det tycker jag är väldigt intressant eftersom det inkluderar välgörenhet. Att köpa sig framåt i spelet kan komma fler än företaget till del men om man vill ge så tror jag det är bättre att ge där inte en stor del försvinner på vägen till mottagaren. Och när det gäller välgörenhet är det viktigt att det blir hjälp till självhjälp, till förändringar så att det inte blir långvariga strukturer som givare och mottagare. När en välgörenhetsorganisation inte behövs längre, då har man lyckats!

För några veckor sedan la jag till ett spel i bloggen och jag letar efter fler som inte är fulla av reklam och länkar. För många år sedan utvecklade jag spel och några av dem ska jag försöka modernisera och publicera i bloggen. Det roligaste spel jag gjort var en piratsaga till mina söner som bland annat innehöll en drake, pirat och guldskatt som de kunde leta efter i spelet. Att det var så roligt med just det var den dialog jag hade med dem innan, under och efter spelandet. Den dialog vi hade var avsevärt bättre än det spel jag gjorde. Och skatten, den skulle ju behöva byta plats så att den inte hittas på samma ställe i spelet sa både Daniel och Jonathan! För sjutton! Att utveckla är utvecklande, skapande skapar mer än själva skapandet. Processer, processer, processer!
Vad säger du om detta inlägg?

1 kommentar:

Tack för att du vill bidra till bloggen med en kommentar!
Dialoghälsningar
Fredrik
www.feelrichtoday.se