Sidor

lördag 4 september 2010

Kräftfest utan kräftor

Källa: Word 2007
Hej! Fest innebär oftast något väldigt njutningsfullt och det hörs ju på namnet. Fest, festa, fredagsfest, fredagsmys, födelsedagsfest, födelsedagskalas, kräftskiva, kräftfest, festival och mycket mer där det endast behövs ett ord framför fest, firande, kalas eller mys.

Några eller många samlas till att fira och visst går det att göra det själv om det behövs men jag tycker det är mycket roligare med att vara med i en stor festande grupp där det finns ett gemensamt njutningsfullt mål med mötet. Nu har många haft årets kräftfest och något jag tror skulle behövas är fler fester där många möts. Det är personerna som är de viktiga! En fest utan kräftor går att ordna men inte en fest utan personer. Festen har ofta ett tema men måste den ha det? Varför inte bara en fest där var och en väljer vad som ska firas. Någon tar med sig kräftor, någon hotar att ta med surströmming, någon annan tar med sig tacos och jag tar kanske med mig ett berg av olika chokladsorter med lite mat som tilltugg. Det är fest och varför får var och en bestämma själv. Kanske enbart för att vi möts för en firanuetfest, kalasfest eller något som vill uppmärksammas? Eller en varastoltöversinabarnfest, schysstapolarefest, bokläsningsfest, jobbfest, fritidsfest, utomhusfest eller medborgarfester anordnade av kommunen som kan vara en positiv mötesform?

Festa tror jag man bör göra ofta och jag gör det för sällan! Jag tänker fortfarande på den grillfest jag var på i onsdags, den positiva eftersmaken fortsätter även efter att den varit och det leder till energi. Vad säger du? Vilka fester tänker du på och vad händer när du tänker på dem? Vilka fester vill du ha?

3 kommentarer:

  1. Våra vänner (inkl min familj) brukar ha pajkalas. Varje familj bakar en valfri paj eller två. På sommaren kan vi träffas utomhus och pick-nicka och smaka varandras pajer och dricka gott till. Plus sallad förstås. Mycket trevligt! Och barnen kan springa runt och leka med varandra.
    Under kallare årstider brukar vi vara i någon lokal i hyreshusområdena.

    SvaraRadera
  2. Kräftfest utan kräftor- det påminner mig om gamla tider då f d frugan var vegetarian och vi blev inbjudna till en kräftskiva utan kräftor. Vi funderade och funderade. Vad skulle vi få för vegetariska kräftor?

    Under fullmånens sken och kulörta kräftlyktor serverades så det stora fatet med "kräftor" Det visades sig vara kokta kronärtsskockor som vi fick skala och doppa i en god dipsås!

    SvaraRadera
  3. Paj och kronärtskockor, vilka smaskiga festrätter!

    SvaraRadera

Tack för att du vill bidra till bloggen med en kommentar!
Dialoghälsningar
Fredrik
www.feelrichtoday.se