Sidor

tisdag 18 januari 2011

Slipp säljsamtal i din hemtelefon

Hej! Något jag inte gillar är telefonsamtal från säljare! De samtal jag får brukar handla om pensionsrådgivning, annonser, el och telefonavtal. Min upplevelse av dem är allt annat än positiv med säljare som låtsas ha kunskap om vad jag har för tjänster och avtal där säljaren ska göra en ”god gärning” genom att hjälpa mig tjäna pengar. Att det handlar om sälj och vinst för säljaren och företaget de representerar tonas ned. Frågor som ställs brukar handla om att samla information som kan användas till att sälja vad det nu är de vill sälja och inte bara då samtalet sker utan även vid ett senare tillfälle. Men det finns lösningar för att slippa en del av säljsamtalen genom att ansluta sig till Nix. Sker försäljningsförsök trots ett ”Nej tack” kan de som ringer tillhöra den mer oseriösa typen av säljare som bör undvikas. Jag var ansluten till Nix men eftersom jag blev det för över tre år sedan hade min spärr mot säljsamtal upphört. Den senaste tidens återkommande avbrott av telefonförsäljare påminde mig om att förnya spärren och det har jag gjort nu! En logisk slutsats är att ju fler som säger nej till säljsamtal desto fler får dem som inte sagt nej. Här kan du utan kostnad bli av med många försök till försäljning via telefon: www.nix.nu
Nix består av flera medlemmar från branschorganisationer, till exempel Sveriges Annonsörer och Sverige CallCenter Förening, som har en överenskommelse med Konsumentverket.

Att lägga till det som kan vara positivt och kan innebära njutning är bra men minst lika viktigt tror jag det är att ta bort det som upplevs som negativt och bryter fokus på något annat. Vad ska bort, vad ska behållas och vad ska in? Vad förloras genom oönskade avbrott, även om de endast varar några minuter?

5 kommentarer:

  1. Jättebra att du skriver om detta. Hoppas många nixar sina telefoner. Själv har jag gjort det under säkert 10 år men man glömmer att förnya ibland. Då märker man genast av det!

    SvaraRadera
  2. Hej Kajsa och tack för responsen. Det ringer 1-2 säljare om dagen till mig men de tystnar så fort jag säger att jag är ansluten till Nix. Det tar väl ett tag innan det ger effekt.

    SvaraRadera
  3. Jag måste berätta en sann historia från mitt lärarliv. För något decennium sedan var det ganska tunt med kvinnliga elever i min 9:a veckorna före jul. Ja, betygen var ju satta näst intill, så det klarade ju sig, men vad var det för sjuka som spridit sig bland flickorna? Ingen annan klass hade så många frånvarade, men tjejerna hade täckning med sjukintyg hemifrån...

    En kväll blev jag uppringd av en försäljare. Hon ville sälja julfrimärken, specialgjorda av en ideell riksorganisation. Kunde jag inte köpa några kartor?
    Jag tyckte att jag kände igen rösten, förställde min lite grann och började ställa frågor om märkena.
    Jo, mycket riktigt så var det Annas röst, Anna i klass 9A. Jag frågade henne rent ut och hon blev helt ställd: "Va, är det magistern? Och jag som sitter och ringer efter en lista med nummer!"

    Det visade sig, då historien rullades upp, att den ena tjejen efter den andra hade börjat extraknäcka före jul genom telefonförsäljning av märkena. Någon bekant hade gett den första jobb och plötsligt var sju-åtta tjejer borta från skolan med falska intyg!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag är en av dem som prövat med hemförsäljning som extraknäck för att dryga ut studielånet när jag pluggade. Jag stod ut fyra veckor för att jag måste, men sen la jag av. Maken till snäsiga och irriterade röster har jag inte hört! Så nixa hellre era telefoner än att snäsa. Tänk lite på oss arbetslösa ungdomar. Vi gör så gott vi kan!

    SvaraRadera
  5. Hej Kajsa! Nixanslutningen verkar ha gett effekt, nu är det endast 1-2 säljare i veckan som ringer.

    Hej Kurt! Man brukar ju säga att det är bra med entreprenörskap i skolan men det blir ju lite oväntat om det leder till skolk. Tack för att du delade med dig av historien!

    Hej Emil! Tack för att du kommenterade och bidrog med säljarens perspektiv. Att vara schysst mot säljare som har ett uppdrag att ringa är viktigt. Ett nej tack kan sägas på många olika sätt, ett otrevligt sådant i telefon påverkar både den som får det och den som ger det.

    SvaraRadera

Tack för att du vill bidra till bloggen med en kommentar!
Dialoghälsningar
Fredrik
www.feelrichtoday.se