Sidor

onsdag 1 augusti 2012

Deltid som heltid kan öppna dörrar

Hej! När jag gick igenom några äldre tidningsklipp fann jag artikeln "Bortom Luther" som jag fortfarande tycker är högaktuell trots att den är från 2009. Arbete och egen försörjning är viktiga delar som påverkar självkänslan men måttet om vad som är heltid känns väldigt gammaldags när det mäts i en generell timmängd oavsett arbete och personliga förutsättningar. Att fler kommer in på arbetsmarknaden tror jag är viktigare än att färre jobbar mycket. Möjligheten att gå ner i arbetstid kan bli berikande för en själv och dem som man ger plats åt och kanske även hälsosammare för alla som är inblandade. Att arbeta färre timmar kan öppna dörrar till andra och enligt min tolkning bör det kunna hamna inom begreppet solidaritet. Jobbskatteavdraget med reducerad skatt på arbete kan vara ett sätt att öka möjligheterna för sådana lösningar men jag vet inte om det leder till den effekten. I vilket fall som helst tror jag det är viktigt att diskutera hur man försöker bryta utanförskap och verka för möjligheter till fler. Några timmars arbete i veckan tror jag är tusen gånger bättre än inga alls oavsett vilken lön det är. Ett litet steg kan bli till många fler och större. Vad kan man själv göra både för sin egen skull och andras? Vad säger du om detta blogginlägg?

Till artikeln "Bortom Luther" som publicerades 2009-10-18, Dagens Nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du vill bidra till bloggen med en kommentar!
Dialoghälsningar
Fredrik
www.feelrichtoday.se