Sidor

söndag 18 september 2011

Skriv och läslust

Hej! Jag är intresserad av nya typer av böcker. Oftast föredrar jag den enkla med suveräna formen som enbart handlar om svart text på vita sidor men är fascinerad av vad som kan bli. Under läsningen sker mycket, avsevärt mer än vad som går att göra med datorteknik. Och att det är olika beroende på vem som läser, hur det tolkas och upplevs! Bilder som bildas i sinnet, ljud, dofter, vad som är spänning och vad som inte är det och mycket mer. Här är ett sätt genom Booktrack som både kan begränsa och utveckla:
Jag tror att det är viktigt att barn och ungdomar får prova många olika varianter. Är man för traditionell så är risken stor att en del upplever tråkavstånd istället för läslust. Jag föredrog serietidningar framför böcker som barn men när jag blev tonåring hände något och en orsak var kanske den mjuka övergången från serietidning till bok genom några nummer av Illustrerade klassiker samt de häften och böcker med noveller som jag fick av min farmor. Vilka historier och vilka författare! Jag läste inte många böcker som tonåring men en del omsorgsfullt utvalda. Jag fick använda ett par månadspengar för att ha råd med att köpa Illiaden och Odyssen då jag nyss blivit tonåring. De varianter som jag fick tag i var omarbetade till ett läsvänligt format. Omfattningen var flera hundra sidor men det kändes inte så i den njutning som var att läsa något skapat för nästan en evighet sedan.

För ungefär fem år sedan var jag deltagare på en inspirerande kurs om skriv och läsprocesser, en delkurs i ett magisterprogram om it, lärande och pedagogik på Lärarhögskolan. Något vi diskuterade där handlade om vad som händer i grundskolan där elever ibland inte blir lockade av att läsa och skriva utan tvärtom tar avstånd från det på grund av arbetsmetoderna. Att ha möjligheten att välja vad som passar en själv är viktigt, en mångfald med möjligheter då alla inte gör på samma sätt där det man inte gillar kan väljas bort för att välja något annat. Bredd, I like!
Har du positiva eller negativa skriv och läsminnen från då du gick i grundskolan? På fritiden? Varför? Vad är läs och skrivlust för dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du vill bidra till bloggen med en kommentar!
Dialoghälsningar
Fredrik
www.feelrichtoday.se