Sidor

måndag 28 december 2009

Bildtolkning

Hej! Hoppas du haft ett skönt och avslappnande julfirande. Julaftonen tillbringade jag med mina barn hos min storasyster Fidelia och hennes man Olle. Stämningen var på topp som vanligt och vi var ungefär 15 personer som firade tillsammans. Jag har haft en intensiv arbetsperiod i november och december men nu är jag ledig till i mitten av januari.


Det jag funderar på just nu handlar om tolkning av vad som betraktas och vad det betyder för en själv och andra. Att se en bild eller en film via ögonen eller i det inre och som leder till positiva tankar. Det går att se mer än vad bilden eller filmen föreställer och det är kanske något som endast du, jag eller någon annan känner till.
Något som jag tycker är väldigt vackert och betydelsefullt är att jag blandar två kaffesorter några gånger per dag. Jag njuter av att blanda, av doften som blir och den goda smaken med lång eftersmak som handlar om mycket mer än kaffe. Vad det är kommer jag inte avslöja, det vet endast jag och en annan person. Men vad säger du om att dela med dig av en bild eller film som har stor betydelse just för dig? Berätta gärna vad du ser och tänker i dina bilder om du har lust till det.

2 kommentarer:

  1. Apropå tolkningar...
    Mitt i nyårsnatten har jag många gånger varit med om att stöpa tenn, en gammal nordisk tradition. Man köper en tennstav i järnaffären, smälter den och direkt vid tolvslaget hälls smältningen i en kanna med vatten. Tennet stelnar till en figur, som man tolkar. Om man t ex ser något som liknar en ring, kan man säga att man ska förlova sig eller gifta sig under kommande år. Något flyplansliknande kan tolkas som en resa etc.

    Läste f ö i en tidning att staden Lovisa i Finland satt något slags världsrekord i tennstöpning under denna nyårsnatt. Man hade låtit stöpa 41 kg tenn som nu står tillfälligt på torget till allmän beskådan. Jag antar att betraktarna själva får tolka figuen. Hoppas bara att den inte "går upp i rök" i likhet med halmbocken i Gävle!

    SvaraRadera
  2. Kaffe och tolkningar...
    I Turkiet förekommer det att kvinnorna, när de druckit upp (kok)kaffet i koppen, sätter denna upp och ned på fatet, så att sumpen trillar ned på det. Sedan utläser de i sumpen ödet för den person som druckit ur koppen. Jag har haft turkiska elever hemma och tro det eller ej, många av dem gillar kaffe trots att de är tonåringar och nästan varje gång är det någon flicka som prövar metoden och berättar om någon som varit mycket skicklig att förutsäga framtiden!

    SvaraRadera

Tack för att du vill bidra till bloggen med en kommentar!
Dialoghälsningar
Fredrik
www.feelrichtoday.se