Sidor

lördag 12 juni 2010

Fokusera i 25 minuter

Hej! Jag tror att det är viktigt att bli av med göranden som är på hög för att skallen inte ska vara fylld med för många ska och måsten. Ibland kan jag känna att jag gör mycket på kort tid och ibland lite under lång tid. Något som inte är bra då något ska göras är distraktioner och i veckan provade jag min variant av metoden The Pomodoro Technique några gånger med framgång. Det jag gillar med metoden är att den är enkel, till och med löjligt enkel, och är lätt att ta till sig och förändra på ett sätt som funkar för en själv. Det handlar om att fokusera och vara koncentrerad i ett görande innan en paus kan tas. Distraktioner ska läggas åt sidan, de kan komma i pausen istället. Detta behöver du:
  • Förberedelser om vad som ska göras under 25 minuter
    (Jag avsatte tio minuter till detta)
  • En äggklocka eller något annat som kan signalera att 25 minuter har gått
    (Jag använde mobiltelefonens alarmklocka)
  • Gör vad som ska göras under 25 minuter. Tillåt inte distraktioner!
Jag tog en längre paus efter 25 minuters görande än vad som nämndes i tekniken. Istället för 3-5 minuter tog jag ungefär 20 för att vila och reflektera över vad jag gjort i den aktiva perioden innan jag påbörjade nästa. Det gäller att hitta vad som funkar för en själv och att inte vara för lös eller hårdkokt i huvudet då klockan ringer. Prova gärna The Pomodoro Technique och berätta vad du tycker om den. Min egen variant av tekniken kommer säkert förändras under mitt prövande. Om du vill använda den som förespråkas kan du ha nytta av denna guide (Pdf), mer information samt dokument att hämta finns på deras webbplats. Dela gärna med dig av tips om att kunna göra mycket under kort tid i en kommentar Att bli mer effektiv leder kanske också till att njuta under inbesparad tid och att njuta av att inte lägga göranden på hög? Vad är effektivt och vad funkar? Vad tänker du om detta inlägg?
Ha en suverän lördag! Om en timme ska jag iväg till ett jobb som vara till tidig söndag morgon.

1 kommentar:

Tack för att du vill bidra till bloggen med en kommentar!
Dialoghälsningar
Fredrik
www.feelrichtoday.se