Sidor

onsdag 22 september 2010

På väg till och från

Hej! Nu när jag skriver detta är jag på väg till att leda en studiecirkel som handlar om datoranvändning. Denna dag valde jag samma färdsätt som förra veckan som var att åka buss och tåg istället för bil. Att ha tillgång till bil tycker jag är underbart men det kan också vara skönt att kunna välja annat sätt att färdas på för lite omväxling. Jag spar tid genom att ta bilen men då är körandet i fokus under färden. Nu när jag inte tar bilen kan färden innebära en skön vilostund som jag kan använda till arbete om jag vill. Eller skriva som jag gör nu, läsa en bok, fika med kaffe i termos och något gott till samtidigt som jag betraktar det vackra som ses från fönstret.

Att spara tid, till exempel genom att köra bil, kan vara väldigt viktigt men vart tar tidsvinsten vägen och vad används den till? Kanske är det bra att ändra vanor just för att kunna se fördelar och nackdelar med dem, uppskatta de val som görs och vad de innebär? Idag har vi mycket som påstås spara tid, både när det gäller färdmedel, tekniska prylar och system men har vi fått mer tid att styra över och varför upplever många så mycket stress i vardagen? Och alla dessa tekniska innovationer som ska kunna göra oss mer mobila och spara tid borde väl kunna leda till större förutsättningar att låta bilen stå? Finns det fler sätt att inreda bussar och tåg än det traditionella för att erbjuda njutningsmöjligheter under färden? Vad säger du?

3 kommentarer:

  1. Ja, visst är det fantastiskt att du kan sitta på bussen och jobba med att skriva på datorn och sätta in ett bidrag till bloggen! Min man, busschauffören, hälsar.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vill bsrs påminna om Kalle Ankas (eller var det Långbens) färd i husvagnen. Vi är ju uppvuxna med Walt Disneyserien i TV:s julaftonsprogram, så det behövs ju ingen närmare presentation. Så tala om goda uppfinningar när det gäller "njutningar under färden"!

    SvaraRadera
  3. De senaste månaderna har buss och tunnelbana fungerat bra men pendeltåg har ibland varit en mardröm att åka med på grund av alla förseningar och inställda tåg när jag åkt till och från Södertälje. Ibland tar jag bilen just på grund av att slippa stressen som blir på grund av strul med pendeltåg. Konstigt nog verkar tunnelbanan fungera bättre än pendeltågen även då den till stora delar går utomhus och inte i tunnlar. Och så har jag upplevt att det varit i många år.

    Oscar, nu är jag sugen på att skaffa en husvagn som jag kan experimentera med! Som tur är har min bil dragkrok!

    SvaraRadera

Tack för att du vill bidra till bloggen med en kommentar!
Dialoghälsningar
Fredrik
www.feelrichtoday.se