Sidor

torsdag 5 januari 2012

Dötid kan vara livsviktigt

Hej! Det finns mycket som är positivt med att kunna kommunicera och få information via tekniska prylar som datorer och telefoner. Men ibland kan det vara skönt att ha stunder då den suveräna tekniken inte används, det vill säga en stunds nedkoppling, om det upplevs som avkoppling. Ibland avstår jag den promenad jag tänkt göra för att använda e-post, rssflöden, Facebook samt Google+. Jag tror det inte handlar om att avstå något av det utan bara se till att fördelningen av tid är okej utifrån ett hälsoperspektiv och när något görs. Ska en promenad göras kan det vara bra att den sker då solens strålar når kroppen, speciellt nu i den fortfarande mörka årstiden. Här är en artikel från Suntliv.nu som inspirerade mig att skriva detta inlägg: Förlorad dötid behöver återerövras.Vad säger du?

1 kommentar:

  1. Hej! Jag besökte nyss en blogg och läste detta som har koppling till mitt inlägg: http://blogs.hbr.org/cs/2012/01/the_power_of_pause.html

    Förutom egen tid för avkoppling kan det även vara viktigt att de man möter inte är sprängfyllda av stress. Kanske är det lättare att ta sig tid för "dötid" om den tiden uppfattas som värdefull både för en själv och de man möter i den påverkan som blir?

    SvaraRadera

Tack för att du vill bidra till bloggen med en kommentar!
Dialoghälsningar
Fredrik
www.feelrichtoday.se