Sidor

fredag 27 januari 2012

Försäljarnas manipulation av våra sinnen

Hej! Att bli "övertalad" att köpa något kan ske mer eller mindre märkbart:
http://forskning.se/apropaer/apropaer/skyltarmusikochdofteratmosfarenkanokainkop

2 kommentarer:

  1. Ett annat affärstricks är att ta till subliminala meddelanden, dvs ord, bilder, färger eller ljud som kan förekomma i TV eller radioreklam, TV-program eller filmer, tryckta annonser eller inspelad musik. Vanligtvis när subliminala meddelanden setts eller hörts, är man inte medvetn om det. De fladdrar förbi snabbt och ignoreras av den medvetna hjärnan, men uppfattas av det undermedvetna. Eftersom medvetandet inte har tid att rationalisera eller analysera dessa meddelanden, kan folk lättare acceptera dem och köpa prylar som de egentligen inte tänkt sig.

    Ett annat tricks ar att associera prylarna med sex och åtrå. Vem minns inte alla lättklädda kvinnor framför dyra vrålåk mm?

    SvaraRadera
  2. Hej Kajsa! Vilket bra tillägg du gjort till mitt inlägg! Tack!

    Undrar hur vår samhällsutveckling skulle ha varit utan omfattande kommersiell påverkan. Om den inte fanns skulle kanske innovationen påverkats i en negativ riktning.

    SvaraRadera

Tack för att du vill bidra till bloggen med en kommentar!
Dialoghälsningar
Fredrik
www.feelrichtoday.se