Sidor

lördag 15 maj 2010

Backgammon och bärs

Hej! Igår kväll cyklade jag till en vän för att spela backgammon och öla lite grann. Mina funderingar handlar om spelet och dess ursprung vilket bland annat nämns på Wikipedia och Wikibooks. Hur många har spelat och kommer att göra det? Vad har hänt under spelandet och i vilka sammanhang i världshistorien?
De som var med och utvecklade spelet till vad det är hade nog ingen aning om att det skulle spelas av miljontals personer i tusentals år. Vilken gåva och arv som används idag! Vad har vi fått och vad lämnar vi efter oss till framtiden som kan användas av andra? För inte så många år sedan utvecklades den första digitala varianten av backgammon till datoranvändare men spelet och dess historia lever vidare i det nya.

Du undrar kanske vem som vann igår? Jag kan avslöja att en av oss vann samtliga tre partier. Och det måste ha berott på skicklighet som jag hävdade och inte på tur som det verkade som min vän menade... Att spela kan vara ett sätt att uppleva något lustfyllt i ett socialt sammanhang där alla kan vara vinnare. Igår var tärningarna på min sida, nästa gång kommer det nog inte vara så men det spelar ingen roll för spelglädjen som handlar om mycket mer än om vad som spelas.
Vad säger du om inlägget och brädspel som backgammon?

3 kommentarer:

  1. Under flera år avskydde de kvinnliga lärarna i min skola backgammon. Orsaken var att flera manliga lärare var galna i detta spel. Varje rast plockades det fram och där satt de flera stycken och spelade precis varenda ledig minut. Asociala utan att delta i samtal med oss andra kollegor. Detta fortgick under ett par års tid. Dessa lärare började sedan spela mot lag i andra skolor...

    Själv föredrar jag schack.

    SvaraRadera
  2. Det var intressant att läsa att spelet kom från Egypten och kan vara 5000 år gammalt - otroligt!

    Ett annat "spel" som förmodligen härstammar från Egypten är kortleken. I Egypten lär Tarotleken med andliga symbolkort sett sin början. Den omfattade de fyra elementen luft,eld, jord och vatten som i vår nutida kortlek omvandlats till klöver, hjärter, ruter och spader.

    SvaraRadera
  3. Hej Kersti! Att spela i lag låter väldigt bra för att involvera fler även till ett tvåpersonersspel som backgammon. Ibland kan man se schackspelare i Kulturhuset i Stockholm där två personer spelar vid varje bräde och många betraktar.

    Hej Kurt! Roligt att du nämnde kort! Jag tror att det har blivit fler varianter av kort och sätt att använda dem än brädspel. En kortlek är ju också lättare att bära med sig.

    SvaraRadera

Tack för att du vill bidra till bloggen med en kommentar!
Dialoghälsningar
Fredrik
www.feelrichtoday.se