Sidor

torsdag 13 maj 2010

Kaffe på olika sätt

Hej! Idag arbetade jag på ett trivsamt fik dit många besökare kom från när och fjärran för en stunds njutning. Det jag gjorde idag var bland annat varianter av kaffe som espresso, cappuccino och caffè latte. Vad roligt det var att göra drycker som många njuter av, speciellt när det inte blev för många att göra vid samma tillfälle när jag var i en viktig lärandefas. Igår var första gången i mitt liv jag gjorde den sortens kaffedrinkar! Och att någon gång kunna kalla mig Barista, den strävan har jag inte nu men kanske längre fram i livet. Det jag funderar på är just vad som sker då något nytt provas och hur lärandet av det nya går till. Att vara nyfiken, att se och lyssna på arbetskamrater som generöst delar med sig av sin kunskap leder till nyvunnen för mig. Och hur kan jag lära mig mer även efter arbetstid tänker jag på och då går mina tankar till internet och dess möjligheter, till exempel via denna länk: WikiHow - Kategori kaffe. Och att skapa något i kaffe som både en själv och någon annan kan njuta av, det måste jag prova: WikiHow - Skapa konst i kaffe med mjölk.


Hur ses det egna lärandet och hur viktigt det är att andra är involverade i den på olika sätt? Hur används nätet som läranderesurs? När sker lärandet och varför? Vad vill du prova på? Vad säger du om detta inlägg?
Nu ska jag dricka bryggkaffe. Vi hörs.

2 kommentarer:

  1. -Aha! ett nytt inlägg mitt i natten! Tackar,tackar! Det var överraskande och piggt skrivet med många nya nätinformationer! Och visst är det härligt att lära sig något nytt!

    Tankarna går till ett sommarjobb jag hade en gång för att finansiera mina studier. Det var en liten kombinerad kaffe- och glassbar på Söder. Jag lärde mig tillverka en massa olika glasskombinationer, varav jag minns banana split än idag, samt ett par enklare kaffevarianter, däribland just espresso. Ägaren, som var flykting från ett annat land, var generös och jag fick bjuda en och annan vän gratis. Det hela slutade med att jag blev erbjuden ett politiskt uppdrag att hämta hemlig information från en hemlig organisation i ägarens hemland. (Jag tackade artigt nej.)

    SvaraRadera
  2. Det sker mycket lärande hela tiden och ur erfarenhet öppnas dörrar till än mer lärande. Ibland kanske det handlar om att byta en invand miljö mot en ovan just för att kunna gå in i öppna dörrar som tidigare var stängda för att få nya erfarenheter?

    En pensionär, tack för responsen och att du nämnde det du varit med om. Spännande!!

    SvaraRadera

Tack för att du vill bidra till bloggen med en kommentar!
Dialoghälsningar
Fredrik
www.feelrichtoday.se