Sidor

torsdag 1 april 2010

Chokladsång

Hej! Sång kan påverka sinnesstämning, både när det gäller att lyssna och sjunga. De senaste dagarna har jag provat sjunga en sång om choklad och det har varit riktigt kul! Och ingen granne har slagit näven i väggen för att följa takten eller för att signalera att jag ska vara tyst.
Prova gärna att sjunga den text som visas i ovanstående filmklipp och röra din kropp i takt med musiken. Hur känns det? Är det något som kan göras på morgonen, efter lunch och på kvällen? Och tillsammans med några personer på arbetet eller hemma? Om du inte gillar choklad funkar det säkert att byta ut orden till något som gillas. Vad säger du om detta inlägg?

3 kommentarer:

  1. Inger Findeisen1 april 2010 kl. 19:49

    -Aha! Detta är livet! Sång och musik är det bästa som finns. Mera!

    SvaraRadera
  2. Nja...
    Tycker bättre om saft än choklad, så här får du istället en sång, som sjöngs i skolan i min barndom. Om du inte känner till den, så kan jag lära dig att sjunga den, om du i gengäld rullar iväg med mig i min rullstol till operabaren och bjuder mig på lite gåsleverpastej och lemonad!

    Så var så god:

    "I Indialand bak Himalayas rand
    där händer det konstiga saker ibland
    Där bodde en trollkarl han trollade så,
    att åtta blev nitton och nitton blev två.

    Han trollade så att ett berg kunde bli
    en fettisdagsbulle med vispgrädde i,
    så vattnet, som rann i en flod, ett tu tre,
    förvandlades till både kaffe och te.

    Han trolleritrollade också så att
    ett nötskal stack ut som en ståtlig fregatt,
    så stjärnorna regnade ned som gullsand
    och månen föll som en citron i hans hand.

    Och Kejsarn av Kina sa: "Jag slår vad,
    att ingen förvandlar sig till lemonad!"
    "Ha,ha", ropte trollkarn, "se då på min kraft!"
    och Sim Salabim blev han till ett glas saft.

    Men solen sken het över risfält och älv
    och trollkarln blev törstig och drack upp sig själv.
    Det skedde i misshugg, som ni nog förstår,
    men det har han ångrat i sjuhundra år.

    SvaraRadera
  3. Tack för respons och ramsa nu ska jag dansa!

    SvaraRadera

Tack för att du vill bidra till bloggen med en kommentar!
Dialoghälsningar
Fredrik
www.feelrichtoday.se